Dinsdag 2 april gaat de Rode Diesel weer rijden. Vergeet je fietsverlichting niet; het is vroeg donker. Om 20.10 uur is de zonsondergang. Zoals gebruikelijk is er voor iedereen een passende groep en kan in 4 verschillende snelheidsgroepen gestart worden: 26, 28, 30 of 33km gem/u.
Start is om 18.30 uur vanaf de parkeerplaats voor het Wielerhome op sportpark Stadsbroek.
De gegevens over de te rijden routes, inclusief de gps-bestanden kun je vinden via onze Cyql-app. Deelnemers wordt aangeraden zich tijdig via deze app aan te melden als ze meefietsen! Bij grote belangstelling kunnen we dan zo nodig meer wegkapiteins inzetten.
Groepsindeling en wegkapiteins
Wat als er geen wegkapitein is?
Het is niet ondenkbaar dat een groep op dinsdagavond bij vertrek zonder wegkapitein staat. TFC ‘t Kamrad heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en een wegkapitein levert hieraan een onmisbare bijdrage. Daarom is besloten dat als een groep bij vertrek op dinsdagavond zonder wegkapitein staat, deze groep niet onder de vlag van ‘t Kamrad op pad mag, tenzij:
iemand uit deze groep opstaat en zich ter plekke meldt om die avond de rol van wegkapitein op zich te nemen, of de groep splitst zich op en de deelnemers verdelen zich over de andere groepen (aandachtspunt is dan wel dat een groep niet groter wordt dan 16 personen).
Verantwoordelijkheid wegkapitein versus verantwoordelijkheid groepslid
Bij onze vereniging heeft de wegkapitein de volgende taken:
De wegkapitein zorgt voor de veiligheid van de groep. Hij/zij zorgt dat de verkeersregels en gedragsregels van de vereniging worden gevolgd en spreekt leden hierop aan als dit nodig is. Ook zet hij/zij de routes uit (of laat dit door anderen doen) en ziet hij/zij toe op de snelheid van de groep. Dit doet hij/zij aan de hand van afspraken die binnen onze vereniging zijn gemaakt, de gedragscode van de NTFU, de spelregels die gelden bij fietsen in een groep en de afgesproken tekens bij fietsen in een groep (zie verder).
Belangrijk voor ieder Kamrad-lid om zich te realiseren: de rol en verantwoordelijkheid van de wegkapitein nemen niet weg dat elk Kamrad-lid (als bestuurder van een voertuig in het verkeer) altijd zelf verantwoordelijk is en blijft voor zijn/haar gedragingen in het verkeer.
Afspraken die van toepassing zijn op de Rode Diesel:
De wegkapiteins beheren per groep een whatsappgroep en zorgen er voor dat mensen die (regelmatig) met een groep meefietsen in de gelegenheid worden gesteld om zich aan te melden voor de groepsapp.
Met het getal in de naam van de groep wordt de gemiddelde snelheid van de groep aangegeven (die op de teller staat aan het einde van de rit). Deze snelheid is een indicatie en hangt in de praktijk af van de gereden route, de weersomstandigheden en de samenstelling van de groep.
Voor alle groepen geldt om veiligheidsredenen een maximumsnelheid van 30 km/h in de bebouwde kom.
Wegkapiteins zijn herkenbaar aan de gekleurde armband.
Rode Diesel groepen (en alle andere groepen die onder de vlag van ‘t Kamrad met de racefiets rijden) bestaan in principe uit maximaal 16 fietsers. Is er meer animo om met de betreffende snelheid te rijden, dan wordt de groep gesplitst.
De wegkapitein(s) van een groep regelen dat er altijd een van hen op dinsdagavond is. Lukt dit niet, dan wordt iemand uit de groep gevraagd deze rol op zich te nemen. Dit wordt dan in de whatsappgroep van de betreffende groep of bij de start aangekondigd. Omdat de verschillende groepen allemaal een eigen doelgroep bedienen, worden groepen in principe niet samengevoegd. Alleen in uitzonderlijke situaties – bijvoorbeeld als van een groep er minder dan 4 personen aanwezig zijn – kan besloten worden dat deze fietsers aanhaken bij een groep die een lagere gemiddelde snelheid rijdt. Onder leiding van de wegkapitein van de ‘langzamere’ groep worden dan vooraf afspraken gemaakt over de route en snelheid.