De Groene Diesel is begonnen aan een winterstop
Donderdag 12 september is de laatste Groene Diesel-graveltocht van dit jaar gereden. Volgend voorjaar gaan we weer van start. In het winterseizoen informeren we elkaar via de whatsapp groep Groene Diesel over evenementen etc.
Maar we zijn ook op zoek naar een aantrekkelijke en veilige vaste gravelroute voor de winterperiode over paden die in het najaar/winter goed begaanbaar zijn. Dan kunnen we ook kijken naar een donkergroene winterdiesel van ‘t Kamrad.
Onderhoud vaste MTB-route Drentsche Aa Zuid
Vrijdag 20 september heeft een groep Kamrad-vrijwilligers weer onderhoud uitgevoerd op onze vaste MTB-route Drentsche Aa Zuid. Op diverse locaties waren de paden te smal geworden en er waren ook diepe sporen gevormd, die gevaarlijk kunnen zijn voor de fietsers.
Ook was veel snoeiwerk nodig bij de struiken en bomen langs de route. In Taarlo en in Gasteren zijn de werkzaamheden uitgevoerd. Maar er moet de komende tijd nog veel meer werk worden verzet.
We doen ons best….
In september starten de lessen coretraining en spinning bij Paramedics weer
Even noteren in je agenda: Feestavond op vrijdag 1 november
De laatste Rode Diesel van 2024
Vorige week fietsten de groepen van onze Rode Diesel de laatste dinsdagavondtochten van dit jaar.
Dat was tenminste de bedoeling, maar door de storm en de hevige regenbuien fietsten niet veel liefhebbers de geplande routes.
Na afloop kwamen toch traditiegetrouw alle RD-fietsers samen in Wielercafé Cours aan de Nieuwehuizen in Assen voor een kop koffie of thee met gebak.
Het was een geslaagde afsluiting van het zomerseizoen. Alle deelnemers, wegkapiteins en routemakers worden weer bedankt voor hun inzet gedurende het afgelopen seizoen.
Meer foto’s kun je bekijken via onze Facebookpagina Kamrad.
Voorlopig blijft alleen een groot gedeelte van Groep 33+ vanaf 17 september op de dinsdagavond fietsen als DonkerRode WinterDiesel. Voor meer info hierover, zie het betreffende nieuwsitem DonkerRode WinterDiesel.
Verslag Kamrad-clubtocht naar de Weerribben
Zondag 8 september was de laatste Kamrad-clubtocht van dit jaar. Er waren 3 varianten waarin je mee kon fietsen. De vroege vogels konden al om 08.00 starten bij het Wielerhome voor een tocht van 136 km.
Wilde je wat langer op bed blijven liggen, dan kon je ook om 08.30 starten. Je moest dan wel wat harder fietsen (gem 28 km/uur). De derde optie was om 09.00 te vertrekken (en eindigen in) vanuit Diever. Als surprise kreeg je daar een snelcursus band verwisselen gratis bij.
Voor een wel vroege vogel, maar toch nog niet zo wakker en bij het verkeerde beginpunt wachtende clubgenoot, was deze combinatie van verschillende starttijden ideaal. Zo kon toch nog vanaf Diever mee worden gefietst en bij de koffiepauze worden aangesloten bij de andere groep.
Bestemming was voor alle groepen ‘De Weerribben’. Nationaal Park Weerribben-Wieden is met ruim 10.000 hectare het grootste aaneengesloten laagveenmoerasgebied van Noordwest-Europa. Een labyrint van plassen, meren, slootjes, mysterieus ogende moerasbossen, uitgestrekte rietpercelen en bloemrijke hooilanden.
Na een mooie route met slechts enkele klinkerwegen (ahum), kwamen we vanaf Giethoorn de Weerribben binnen. Via Scheerwolde, De Weteringen kwamen we in Kalenberg aan waar in het centrum van dit dorp van iets meer dan 200 inwoners, de koffie met een lekker gebakje op ons stond te wachten.
De planning was goed uitgerekend want alle 3 de groepen waren daar samen. Na de koffie weer terug de brug over en verder langs de Kalenbergergracht naar Ossenzijl. Deze westzijde van de Kalenbergergracht kan niet worden bereikt met de auto.
De bewoners daar kunnen hun huis alleen bereiken per boot of fiets. Met de wind in de rug begonnen we vanaf Ossenzijl weer aan de terugweg van deze mooie route welke voorspoedig en zonder problemen verliep.
Een ‘hartstikke bedankt’ voor iedereen die geholpen heeft deze mooie clubtocht mogelijk te maken. Wij kijken alweer uit naar de volgende mooie clubtocht!
Meer foto’s zijn te zien op onze Facebookpagina Kamrad.
Rabo ClubSupport 2024
Je stem is geld waard!
Elk jaar steunt Rabobank Assen en Noord-Drenthe clubs en verenigingen in de regio. Dit gebeurt door de actie Rabo ClubSupport. Van 2 t/m 24 september kan er door de Rabobank-leden weer gestemd worden op onze fietsclub. Onze inzet is geld binnenhalen voor trainingen.
Het is de bedoeling zoveel mogelijk leden en ook niet-leden via de Rabo-app of online op de site rabo-clubsupport te laten stemmen op onze club!! Iedere stem is geld waard.
Ben je nog geen lid van de Rabobank, dan kun je je ook nog gratis aanmelden via de site rabobank en nog dit jaar je stem uitbrengen en TFC ’t Kamrad steunen!
Ons doel voor de bestemming van de Rabo ClubSupport-bijdrage van 2024
Voor ons als toerfietsclub ’t Kamrad staat het plezier van samen fietsen voorop.
Daarbij is veiligheid in het dagelijks verkeer en binnen onze groepen van groot belang. Daarom willen we onze (aspirant) leden gericht trainen voor fietsen in het openbare verkeer. De veiligheid, het plezier en de verbondenheid zal dit ten goede komen. Nieuwe leden en/of beginnende fietsers zullen zich sneller thuis voelen bij onze club. Om dit te realiseren willen we meer investeren in trainingen, trainers en wegkapiteins.
De DRWD gaat op dinsdag 17 september weer van start
Bericht van Gerrit-Jan Ruesink
Onder de naam DonkerRode WinterDiesel (DRWD) gaat een groot gedeelte van de 33+ groep deze winter wekelijks op de dinsdagavond weer op pad voor een tocht van ca. 75 km. Startdatum is 17 september en startplek en starttijd is zoals altijd sportpark Stadsbroek/Wielerhome om 18.30 uur.
Wil je ook een keer meerijden? Dat kan. Elk Kamrad-lid die gemiddeld 32+ km/h kan rijden, mag meefietsen.
Het in het donker met een groep wielrennen is, zeker in de herfst en winter, niet zonder risico. Om risico’s te minimaliseren, rijden we elke dinsdagavond één van de twee vaste routes. Welke route we rijden, besluiten we gezamenlijk elke dinsdagavond vlak voor vertrek. Beide routes zijn dit jaar overigens verder doorontwikkeld en zijn op een paar punten aangepast.
Door ervaring wijs geworden, is het belangrijk dat iedereen zich houdt aan de volgende regels met betrekking tot de (verplichte) fietsverlichting:
- achterlicht brandt continue in een niet al te felle stand (dus geen knipperlicht);
- alleen de beide fietsers op kop hebben hun voorlicht staan in de hoogste stand;
- alle anderen hebben hun voorlicht in een lagere stand staan (of richten hun lamp veel minder ver naar voren; dus meer naar beneden).
Kom je dus op kop, dan zet je je lamp in de hoogste stand. Rijd je niet meer op kop, dan schakel je je lamp in een lagere stand. Hiermee wordt voorkomen dat de voorste twee fietsers moeten rijden in hun eigen schaduw die veroorzaakt wordt door een te fel schijnende lamp achter hen. Wegkapitein van de DRWD is ook deze winter weer Gerrit-Jan Ruesink. Elke maandagavond wordt door hem via whatsapp geïnventariseerd wie mee rijdt. Zie het Kamrad-Nieuws voor meer informatie over het aanmelden bij deze whatsapp-groep.