Dinsdag 2 april ging de eerste Rode Diesel van het zomerseizoen weer rijden. Voor iedereen was er weer een passende groep. In 4 verschillende snelheidsgroepen kon worden gestart: 26, 28, 30 of 33 km gem/u. Voor alle groepen geldt: veiligheid voorop en samen uit / samen thuis.
De start is elke dinsdag om 18.30 uur vanaf de parkeerplaats voor het Wielerhome op sportpark Stadsbroek. De afstand die we rijden, is afhankelijk van het daglicht en zal oplopen van ca. 40 km aan het begin tot ca. 80 km verder in het seizoen.
Bij elke groep bepaalt de wegkapitein de te fietsen route en houdt tijdens de rit het fietstempo in de gaten. Leden die voor het eerst meefietsen, worden verzocht zich voor de start even te melden bij de wegkapitein.
Niet-leden, die wel eens een keer willen meefietsen, kunnen zich melden via een mail aan secretaris@kamrad.nl.
Op de foto groep 26; wegkapitein Jakob Klooster maakte de foto.
Attentie: groep 26 zoekt nog een extra wegkapitein. Heb je belangstelling, neem dan even contact op met Jakob Klooster.
Voor de fietsliefhebbers onder ons is er goed nieuws! Normaal gesproken stopt de spinning in het voorjaar, maar dit jaar gaan we wegens het enthousiasme van onze spinners door.
Jakob Klooster zal op de maandagavonden vanaf 19:30 uur spinning blijven geven.
De eerste keer zal op maandag 15 april zijn. Reserveer je plek snel bij Jakob!
Dinsdag 2 april gaat de Rode Diesel weer rijden. Vergeet je fietsverlichting niet; het is vroeg donker. Om 20.10 uur is de zonsondergang. Zoals gebruikelijk is er voor iedereen een passende groep en kan in 4 verschillende snelheidsgroepen gestart worden: 26, 28, 30 of 33km gem/u.
Start is om 18.30 uur vanaf de parkeerplaats voor het Wielerhome op sportpark Stadsbroek.
De gegevens over de te rijden routes, inclusief de gps-bestanden kun je vinden via onze Cyql-app. Deelnemers wordt aangeraden zich tijdig via deze app aan te melden als ze meefietsen! Bij grote belangstelling kunnen we dan zo nodig meer wegkapiteins inzetten.
Groepsindeling en wegkapiteins
Wat als er geen wegkapitein is?
Het is niet ondenkbaar dat een groep op dinsdagavond bij vertrek zonder wegkapitein staat. TFC ‘t Kamrad heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en een wegkapitein levert hieraan een onmisbare bijdrage. Daarom is besloten dat als een groep bij vertrek op dinsdagavond zonder wegkapitein staat, deze groep niet onder de vlag van ‘t Kamrad op pad mag, tenzij:
iemand uit deze groep opstaat en zich ter plekke meldt om die avond de rol van wegkapitein op zich te nemen, of de groep splitst zich op en de deelnemers verdelen zich over de andere groepen (aandachtspunt is dan wel dat een groep niet groter wordt dan 16 personen).
Verantwoordelijkheid wegkapitein versus verantwoordelijkheid groepslid
Bij onze vereniging heeft de wegkapitein de volgende taken:
De wegkapitein zorgt voor de veiligheid van de groep. Hij/zij zorgt dat de verkeersregels en gedragsregels van de vereniging worden gevolgd en spreekt leden hierop aan als dit nodig is. Ook zet hij/zij de routes uit (of laat dit door anderen doen) en ziet hij/zij toe op de snelheid van de groep. Dit doet hij/zij aan de hand van afspraken die binnen onze vereniging zijn gemaakt, de gedragscode van de NTFU, de spelregels die gelden bij fietsen in een groep en de afgesproken tekens bij fietsen in een groep (zie verder).
Belangrijk voor ieder Kamrad-lid om zich te realiseren: de rol en verantwoordelijkheid van de wegkapitein nemen niet weg dat elk Kamrad-lid (als bestuurder van een voertuig in het verkeer) altijd zelf verantwoordelijk is en blijft voor zijn/haar gedragingen in het verkeer.
Afspraken die van toepassing zijn op de Rode Diesel:
De wegkapiteins beheren per groep een whatsappgroep en zorgen er voor dat mensen die (regelmatig) met een groep meefietsen in de gelegenheid worden gesteld om zich aan te melden voor de groepsapp.
Met het getal in de naam van de groep wordt de gemiddelde snelheid van de groep aangegeven (die op de teller staat aan het einde van de rit). Deze snelheid is een indicatie en hangt in de praktijk af van de gereden route, de weersomstandigheden en de samenstelling van de groep.
Voor alle groepen geldt om veiligheidsredenen een maximumsnelheid van 30 km/h in de bebouwde kom.
Wegkapiteins zijn herkenbaar aan de gekleurde armband.
Rode Diesel groepen (en alle andere groepen die onder de vlag van ‘t Kamrad met de racefiets rijden) bestaan in principe uit maximaal 16 fietsers. Is er meer animo om met de betreffende snelheid te rijden, dan wordt de groep gesplitst.
De wegkapitein(s) van een groep regelen dat er altijd een van hen op dinsdagavond is. Lukt dit niet, dan wordt iemand uit de groep gevraagd deze rol op zich te nemen. Dit wordt dan in de whatsappgroep van de betreffende groep of bij de start aangekondigd. Omdat de verschillende groepen allemaal een eigen doelgroep bedienen, worden groepen in principe niet samengevoegd. Alleen in uitzonderlijke situaties – bijvoorbeeld als van een groep er minder dan 4 personen aanwezig zijn – kan besloten worden dat deze fietsers aanhaken bij een groep die een lagere gemiddelde snelheid rijdt. Onder leiding van de wegkapitein van de ‘langzamere’ groep worden dan vooraf afspraken gemaakt over de route en snelheid.
Er is een EHBO-bidon beschikbaar voor alle wegkapiteins. Een ongelukje zit soms in een klein hoekje en dan is het direct beschikbaar hebben van wat EHBO-spulletjes wel handig. Indien je nog geen bidon hebt, stuur dan een mailtje naar secretaris@kamrad.nl. Dan zorgen wij er voor dat het in orde komt.
De Rode Diesel gaat binnenkort (op dinsdag 2 april) weer van start. Een goed moment om aandacht te vragen voor regels en tips die het fietsen in een groep veiliger en vloeiender (rustiger) maken.
Als je in een groep fietst, heb je je veiligheid niet meer alleen in eigen hand maar ben je ook afhankelijk van de anderen in de groep. Het klinkt vanzelfsprekend maar in een groep hou je in principe je lijn.
Dat lukt je het best als je vooruitkijkt en niet naar het wiel van je voorganger! Als de verkeerssituatie het toelaat, dan fietsen we met 2-en naast elkaar. Als de afstand tussen je stuur en het stuur van degene die naast je fietst ongeveer 50 cm is (ruim een stuurbreedte), dan heb je echt voordeel van fietsen in een groep (denk bijvoorbeeld aan de wind). En – indien nodig – kun je even een hand op de rug van je buurman(vrouw) leggen. Probeer er verder voor te zorgen dat de voorkant van je voorwiel niet voorbij de achterkant van het achterwiel van je voorganger komt. Als je voorganger uitwijkt is de kans namelijk groot dat je het achterwiel raakt. De schrikreactie gaat als een harmonica door de groep. En naarmate je compacter gaat fietsen, is de kans op een grotere valpartij weer groter. Veel meer goede informatie kun je vinden op de NTFU website en de website slimmerfietsen.nl.
Op zaterdag 15 juni is ’t Kamrad mede-organisator van Bartje 200. Het evenement Bartje 200 is een extreem zware tocht voor de echte bikkels. Je gaat het avontuur aan van 200 kilometer mountainbiken over verschillende – wellicht – modderige wegen, landbouwwegen, bospaden of kasseien. Deze tocht is voor de sportieveling en is de zomerse en warme tegenhanger van de Drenthe 200.
Wij zijn als ’t Kamrad verantwoordelijk voor een deel van de route. Dit houdt in dat we een deel van de route uitzetten, opruimen, controleren, zorgen voor een verzorgingspost, zorgen voor verkeersregelaars en sluitrijders.
Ik ben dus op zoek naar veel vrijwilligers. Het is altijd een leuke klus om bij Bartje200 te helpen.
Op vrijdagmiddag/avond 14 juni zetten we de route uit en richten de verzorgingspost in Balloo in.
Op zaterdag 15 juni controleren we de route, zorgen voor sluitrijders, verkeersregelaars, ruimen de route weer op en bemannen de verzorgingspost. Na afloop ruimen we ook de Balloohoeve op.
De verwachting is dat er een kleine 3000 deelnemers zullen zijn.
Heb je tijd en zin om te helpen, geef je dan zo spoedig mogelijk op bij mij.
Vermeld er ook bij welke taak je zou willen uitvoeren.
Alvast bedankt voor je reactie en medewerking! Henk Kuipers (kuipersh57@hetnet.nl)
“Wij brengen u op de hoogte van een belangrijke verandering met betrekking tot onze Kamrad-abonnementen. Vanaf heden zullen abonnementen niet langer automatisch worden stopgezet. In plaats daarvan dient de beëindiging op initiatief van de klant te geschieden.
Dit betekent dat wanneer u besluit uw abonnement te beëindigen, wij u vragen om ons hiervan op de hoogte te stellen. Op dezelfde wijze zal ook het starten van een abonnement op initiatief van de klant plaatsvinden. Dit kan bij Pim (p.klootsema@paramedics.nl) of bij de sportbalie. Deze aanpassing is het resultaat van onze ervaring met het automatisch stopzetten en aanzetten van abonnementen, waarbij we herhaaldelijk abonnementen met terugwerkende kracht moesten aanpassen. Om dit te voorkomen en om een betere service te kunnen bieden, hebben we besloten om de controle bij de sporter zelf neer te leggen.
Voor het lopende seizoen kunt u, als u het niet zeker weet of dit al is gedaan, een mail sturen naar Pim en dan zal uw abonnement alsnog met terugwerkende kracht op 1 april stopgezet worden! Bij het begin van het seizoen 2024-2025 zal alles op de wijze zoals hierboven beschreven ingaan. We zijn ervan overtuigd dat deze verandering zal bijdragen aan een soepelere ervaring voor onze klanten. Mocht u vragen hebben of hulp nodig hebben bij het beheren van uw abonnement, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.”
Zomerspinning:
“Laatste nieuws: de Kamrad-spinners van Jakob kunnen voortaan bij voldoende belangstelling vanaf maandag 15 april op de maandagen vanaf 19.30 uur een spinningles volgen.”
De Rode Diesel gaat binnenkort (op dinsdag 2 april) weer van start. Een goed moment om aandacht te vragen voor regels en tips die het fietsen in een groep veiliger en vloeiender (rustiger) maken. Vandaag aandacht voor remmen.
Als je in een groep fietst, moet je vaak een beetje remmen. Als het even kan, rem je vooral niet te hard, omdat bij stevig remmen degenen die achter je rijden al gauw in de problemen komen. Die hebben minder tijd om te reageren. Houd daarom altijd je handen bij de remmen. Dat scheelt reactietijd. De bewegingen van de groep als geheel worden ook (veel) rustiger.
Je reactietijd in meters: we gaan er even van uit dat het je een seconde kost om vanuit de positie met je handen op het stuur je remmen in te knijpen. Wist je dat, als je 26 km/u rijdt, je pas na 7 meter begint te remmen? Rijkelijk laat als je in een groepje rijdt. Dus: handen bij de remmen houden. Kijk ook eens op de website slimmerfietsen.nl. Je vindt hier zeer goede informatie en veel meer tips over hoe veiliger en rustiger te fietsen in een groep!
In het kader van de openingsweek van onze sponsor Giant Store Assen (Groningerstraat 17A) werd vorige week een fraai boeket namens TFC ‘t Kamrad bezorgd.
Onze club is een nadere samenwerking aangegaan met Eet- en Wielercafé Cours (Café Cours).
Zij zullen hun (fiets)agenda delen via de publicaties van ’t Kamrad. Wij kunnen dan als vereniging gebruik maken van hun locatie, bijvoorbeeld bij de start van de Social Rides van Café Cours. Meer informatie over bovenstaande of nieuwsgierig naar de rest van de agenda van Café Cours? Kijk dan op AGENDA voor alle activiteiten.